Det många föräldrar med vuxna barn anser vara den mest spännande perioden då de ser tillbaka är den mellan 1-2 år. Något som vi verkligen ka skriva under på. I den här åldern så händer det verkligen grejer och vi tänkte rada upp några av dessa här nedan. Efter det så ska vi även komma med några tips kring hur du som förälder kan komma att tackla eventuella problem samt hur du hjälper ditt barn att utvecklas på bästa sätt genom den här spännande perioden. Här är vad du kan förvänta dig:
Känslomässigt: Ditt barn börjar:
- Se likheter och olikheter
- Lära sig skillnaden mellan rätt och fel
- Utveckla sin egen vilja på ett tydligt sätt
- Tänka lite mer abstrakt (exempelvis leka med en träkloss och låtsas att det är en bil, att äta ”mat” från en tallrik i lekrummet och så vidare)
Tips för dig som förälder:
- Låt barnet vara med. Om du ska dammsuga, tvätta eller laga mat; låt ditt barn delta och se hur du gör. Det mår bra av det och det är både roligt och utmanande på samma gång.
- Uppmuntra lek. Köp exempelvis leksaker som stimulerar fantasin och det abstrakta tänkandet. En leksaksspis, utklädningskläder, en låtsastelefon.
- Hjälp barnet. Menas här: varför är barnet arg – jo, det är argt för att lektornet rasade. Säg ungefär så här: ” Du är arg för att ditt torn gick sönder. Kom så bygger vi ett nytt tillsammans”. Sätt ord på känslorna.
- Uppmuntra barnet då det gör saker som andra – och barnet själv – mår bra av.
Tal, kommunikation och språk. Ditt barn börjar:
- Säga sina första ord
- Kunna mellan 8-10 ord (i åldern mellan 1-1.5 år)
- Sätt ihop tvåordsmeningar
- Hämta saker du ber om; nallen, leksaksbilen, boken och så vidare
- Identifiera kroppsdelar på sig själv. ”var är naveln?”
Tips för dig som förälder:
- Köp böcker med korta texter och med bilder. Läg om och om igen, peka på bilderna och förklara.
- Sjung! Använd gärna fingerramsor och gör det till en vana att sjunga någon gång per dag.
- Repetera och bekräfta för barnet. ”Olle upp”, kanske ditt barn säger och du bekräftar detta genom att säga: ”ja, Olle var duktig och gick upp alldeles själv”
- Prata mycket och uppmuntra barnets prat. Det är viktigt att du hela tiden talar med ditt barn och att du även ser till att lyssna, försöka förstå och ta in det ditt barn försöker säga. Är ditt barn blygt eller tystlåtet så kan du försöka berätta vad som sker. ”Olle tog kritan, Olle ritar, Olle leker med bilen...”
Motoriskt. Ditt barn börjar:
- Gå
- Springa
- Sparka på en boll
- Stå på tå
- Klättra – exempelvis på soffan och i andra möbler
- Gå i trappor med hjälp av ledstång
- Stapla klossar
- Dricka själv ur en mugg
- Tugga och smaska – koordinera käken
- Rita streck
- Ta på och av kläder som strumpor och mössa
Tips för dig som förälder:
- Köp en gå-vagn. En sådan är både rolig och användbar; dels lär barnet sig att gå och dels så kan det frakta saker i vagnen.
- Gå ut till sandlådan. En sandlåda är en perfekt plats för ett barn där det kan känna, leka, tömma och bygga med sanden. Delta aktivt och visa själv!
- Hoppa i sängen. Menas här; en plats där barnet kan hoppa och leka utan risk för att göra sig illa. Det kan räcka med madrasser på golvet.
- Skaffa lekklossar. Att bygga torn av klossar är bra för finmotoriken.
Barns utveckling – en generell uppmaning
Då vi skriver om utvecklingen för barn så ska man även veta att alla är olika och att man har olika utvecklingstakt. En del barn börjar kanske inte gå förrän de är öve två år gamla, detta medan ett annat barn kan gå redan vi åtta månaders ålder. Samma sak gäller språket och motoriken i övrigt. Barn utvecklas olika, så enkelt är det. Men om du som förälder känner oro kring att ditt barn inte utvecklas i normal takt så råder vi dig att kontakta BVC för frågor och för stöd kring hur du går vidare.